Editorial Complaints to the BBC: October — December 2006

The BBC handled over 23,000 editorial complaints between October and
December 2006. These ranged from a small number of complaints about
potentially serious breaches of editorial guidelines through to a much larger
collection of views about programme content and scheduling.

The key themes which emerged are detailed below:

Offence : There were complaints (most before transmission) that Kelvin
MacKenzie was an unsuitable choice of presenter for Radio Five Live’s News
Review of The Year. Complainants referred to comments made in the Sun
Newspaper about the Hillsborough disaster in 1989 when Mr MacKenzie was
its editor.

There were complaints that some aspects of the television news coverage of
Saddam Hussein’s execution were in bad taste.

News : A wide range of views were expressed about coverage of the deaths
in Suffolk and the language used to describe the victims, particularly
references to ‘prostitutes’ and ‘sex workers’.

Bias : There were complaints that the File On Four / Newsnight
investigation into the radicalisation of British Muslim youth made politically
motivated and unfounded allegations against members of Hizb ut-Tahir when
the film was shown on Newsnight.

Viewers complained that Panorama : Sex Crimes and The Vatican was
biased against the Roman Catholic Church.

Sensitivity and Portrayal : A number of viewers were concerned by the
negative portrayal of a health visitor in EastEnders on 3 October.

Insufficient Coverage : Complaints were received when Daily Politics
Conference Special switched away from live coverage of William Hague’s
speech in favour of a studio interview with Michael Howard. The editor of the
programme agreed that a poor editorial decision had been made and
apologised.

Other Complaints : There were complaints about changes to Radio Five
Live’s 606 message boards, particularly the Fans Forums.

The BBC's responses to some recent issues can be read at
www.bbc.co.uk/complaints.



