

## **Analysis of complaints**

From 1 April to 31 September 2015 the Unit reached findings on 202 complaints concerning 146 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a set of related webpages). Topics of complaint were as follows:

**Table 1**  
**Topics of Complaint**

	<b><u>No of Complaints</u></b>	<b><u>No of Items</u></b>
Harm to individual/organisation	5	5
Infringement of privacy	4	4
Political bias	6	6
Other bias	75	47
Factual inaccuracy	59	45
Offence to public taste	8	8
Offensive language	4	4
Sensitivity and portrayal	6	6
Bad example (adults)	14	4
Racism	2	2
Offence to religious feeling	10	7
Commercial concerns	1	1
Standards of interviewing/presentation	2	2
Other	6	5
<b>Total</b>	<b>202</b>	<b>146</b>

In the period 1 April – 30 September 2015, 34 complaints were upheld (2 of them partly) – 17% of the total. Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 15 items (10.5% of the total). 3 complaints, about 3 items, were resolved. The bulletin includes summaries of these cases.

## **Standards of service**

The Unit's target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them. A target of 35 days applies to a minority of cases (7 in this period) which require longer or more complex investigation. During the period 1 April – 30 September 2015, 83.5% of

## Summaries of upheld

### **Outcome**

Although Taki's point concerned age rather than ethnicity, his remarks could have been interpreted as racist. However, News had already acknowledged that they were offensive, and this was sufficient to resolve the issue of complaint.

### **Resolved**

### **Panorama: Bank of Tax Cheats, BBC1, 9 February 2015**

#### **Complaint**

A viewer of this pre-watershed programme complained that it was apparent that the f-word was used, even though it had been bleeped.

### **Outcome**

The word had been used by someone who was a subject of the programme's investigations, and there was sufficient editorial justification for including the sequence in which it occurred. However, the BBC's Editorial Guidelines say *for pre-watershed content must be thoroughly obscured, taking care to ensure also that the bleeped w* , and this requirement had been overlooked by the programme-makers.

### **Upheld**

#### **Further action**

The Editor has reminded producers of the need to make sure that visible mouth movements are obscured in the case of words which require bleeping in pre-watershed broadcasts.

### **Today, Radio 4, 19 March 2015**

#### **Complaint**

The programme included an interview with Moshe Ya'alon, the Israeli Defence Minister, about the consequences of the recent Israeli general election. Eight listeners complained that Mr Ya'alon was allowed to make controversial claims about Israel's relations with the Palestinians without challenge from the interviewer.

### **Outcome**

When the interview moved from the election results to issues of security Mr Ya'alon made a number of controversial assertions which called for intervention by the interviewer.

### **Upheld**

#### **Further action**

The Editor of **Today** reminded the presenters and producers of the need to prepare thoroughly for all interviews relating to the politics of the Middle East, to allow enough time for contentious statements to be challenged, and to be alert to the possibility of such interviews ranging beyond their intended topic.

### **From Our Own Correspondent, Radio 4, 11 April 2015**

#### **Complaint**

An item in the programme included the statement that Cecil Rhodes had dreamed of . A listener challenged the accuracy of the statement.

### **Outcome**

The ECU found no grounds for the view that Rhodes was in favour of slavery. In response to the complaint at Stage 1 the reference to slave labour had been removed from the related online item, but this did not suffice to resolve the complaint in relation to the broadcast.

**Further action**

The programme team have been reminded that vigilance over copy should not be restricted to contemporary events, but should equally apply to historical issues.

**Sunday Polien**

### **Outcome**

The management of BBC Television had apologised to the complainant, removed the programme from iPlayer immediately and arranged for it to be appropriately edited. In the view of the ECU this sufficed to resolve the issue.

**Resolved**

### **Jeremy Vine, Radio 2, 5 May 2015**

#### **Complaint**

A listener complained that an item on the reasons for emigration from Eritrea was inaccurate in various respects, and that Eritrea had been misleadingly described as “tiny”.

#### **Outcome**

The item itself was duly accurate, and did not refer to Eritrea as “tiny”. However, the summary on the programme’s iPlayer page included the phrase . The ECU has previously found that “tiny” is not the most appropriate adjective to use, given the size of the country, and there was nothing in the context which warranted its use on this occasion.

**Partly upheld**

#### **Further action**

A note drawing attention to the finding was sent to all Radio editors.

### **Look East, BBC1 (East), 12 May 2015**

#### **Complaint**

In an item on a man who had recently lost his entitlement to a disability car, the reporter said

*re-* . A representative of the Department for Work and Pensions complained that this was inaccurate (the reassessment of people’s disability needs being the result of legislation passed in 2012, not the recent pledge to cut welfare costs) and potentially alarming to those awaiting reassessment. While noting that BBC East had acknowledged and apologised for the error, he considered that there should be a broadcast correction.

#### **Outcome**

The ECU agreed that the error had amounted to a breach of editorial standards but considered that, so long after the event, an on-air correction would not be justified and that an on-the-record correction in the form of a summary of the finding published on [bbc.co.uk](http://bbc.co.uk) would be the appropriate remedy.

**Upheld**

#### **Further action**

The journalists working on this story and other key members of the Look East team have been reminded of the need to be accurate at all times.

### **Victoria Derbyshire, BBC 2, 9 June 2015**

#### **Complaint**

A viewer complained that an Apple promotional video used to illustrate a business story amounted to advertising.

**Outcome**

Whilst the use of the clip did not fall foul of the guidelines on advertising, it was shown at greater length than was editorially justified, resulting in undue prominence for a commercial product.

**Upheld****Further action**

The Editor has reminded the team that promotional or advertising material must be used sparingly in broadcasts, and no more than is required for illustrative purposes.

**Newsnight, BBC2, 15 June 2015****Complaint**

A viewer complained that Allegra Stratton's characterisation of Nigel Farage as immigration (in contrast to Douglas Carswell MP, who was said to be - ) was inaccurate.

**Outcome**

Although Mr Farage has argued for a reduction in net immigration, he also advocates a points-based system for skilled migrants from within and outside the EU. While this would reduce the number of EU migrants admitted to the UK, it would increase the number from other parts of the world, so it was inaccurate to characterise him as an opponent of immigration.

**Upheld****Further action**

The editor has discussed with all Newsnight reporters the importance of ensuring that shorthand summaries of party policies are not misleading.

**Off the Ball, Radio Scotland, 4 July 2015****Complaint**

A listener complained that one of the presenters had used the word , despite the action taken by BBC Scotland after his previous complaint about the same usage had been upheld.

**Outcome**

The ECU agreed that the word had been used in a stereotyping and derogatory sense (as on the previous occasion), and was not editorially justified.

**Upheld****Further action**

The Head of Sport, Scotland, made clear to the presenter that the comment in question was completely unacceptable, laying particular emphasis on the fact that it was the second occasion on which a complaint had been made.

**Newshour, World Service, 14 July 2015****Complaint**

Interviewing an Israeli minister, the presenter suggested that Israel was not under threat from Iran and that in fact (Israel) A listener complained that this was inaccurate, pointing to recent statement from official Iranian sources.

**Outcome**

Although the question was intended only to draw out the interviewee's views on the nature of the threats faced by Israel, its phrasing gave the impression of stating an uncontested fact. The statements from Iranian sources cited by the complainant sufficed to call the matter into question.

**Upheld****Further action**

The Editor has discussed the finding with the presenter and team, and emphasised the need for care in framing questions clearly.

**Danny Kelly, Radio WM, 24 July 2015****Complaint**

A listener complained that the programme contained inaccuracies about Statutory Maternity Pay (SMP) which gave a misleading impression of its cost to employers.

**Outcome**

The programme stated that a company had to pay 50% of SMP, whereas the Government pays most, if not all, of the costs (depending on the size of the company).

**Upheld****Further action**

The programme team has been reminded of the need for accuracy in all matters, not least when discussing the basis of important welfare issues which might directly affect members of its audience.

**Outcome**

The ECU agreed that the article was faulty in its original form, but found that the changes (which included the addition of other explanations and the attribution to the IDF of the explanation contested by the complainant) sufficed to address the issue and justified the reference to clarification.

**Resolved****Los Angeles follows Seattle in \$15 hourly minimum wage, [bbc.co.uk](https://www.bbc.com/news/health-51111111)****Complaint**

A reader of the article complained that it gave the misleading impression that the decision to raise the minimum wage in Los Angeles had been uncontroversial, and that the author had used vocabulary which implied approval for higher minimum wage levels.

**Outcome**

Viewed in context, the author's vocabulary did not have such positive connotations as to result in bias, but the article should have reflected the fact that the Los Angeles decision was the subject of ongoing debate.

**Partly upheld****Further action**

Staff have been reminded of the importance of ensuring that, where there is a debate over policy, significant views and perspectives are properly reflected.